Ermini su Consip: una vicenda inquietante

By | luglio 12, 2017

Ermini su Consip: una vicenda inquietante
Che cosa pensa dell’articolo di Affaritaliani.it intitolato ‘Consip, è Scafarto la gola profonda del Fatto? Travaglio e Lillo dicano tutto’?
“Ho letto il vostro articolo. Ed è una tesi che naturalmente va verificata. Certo, la vicenda è particolarmente inquietante. Noi siamo sempre stati garantisti con tutti e, quindi, lo siamo anche stavolta. Però aspettiamo con fiducia che la Procura di Roma termini le indagini”.
Quali sono gli aspetti più inquietanti della vicenda?
“Il fatto che ci sia un’indagine in cui un ufficiale dei carabinieri è accusato di aver manomesso delle prove in modo tale da colpire e danneggiare il presidente del Consiglio. E’ vero che tutti i cittadini hanno diritto ad avere lo stesso trattamento, e quindi se ciò fosse accaduto nei confronti di un qualsiasi altro soggetto sarebbe stato inquietante alla stessa maniera, però queste manomissioni sono andate a toccare un organo costituzionale il rilievo. Un episodio di una gravità inaudita”.
E’ credibile che il signor Scafarto abbia agito da solo?
“Assolutamente no, non può aver fatto tutto da solo, non se ne capirebbe il motivo. E’ per questo che vogliamo che i magistrati terminino il loro lavoro con grande serietà, come hanno sempre fatto. Sapere con chi parlava e con chi si raccordava Scafarto sarà un elemento determinante per capire l’intera vicenda”.
Qualche ipotesi?
“Non conosco gli atti. Gli ambienti che volevano e che potevano danneggiare il presidente del Consiglio ci sono e ci sarebbero potuti essere. Però fare ipotesi in questo momento mi pare azzardato. Aspettiamo”.
Secondo lei Il Fatto Quotidiano si è preso la classica polpetta avvelenata?
“Non lo so francamente. So soltanto che su alcune vicende Il Fatto è uscito con titoli che non sono poi risultati veritieri. Come ad esempio il famoso incontro di Tiziano Renzi con addirittura un mister X , a Fiumicino, rivelatosi una bufala. Non so chi ha dato queste notizie a Il Fatto e da dove le hanno prese. I giornalisti, giustamente, hanno la tutela della fonte, però in qualche caso la fonte ha dato notizie sbagliate”.
C’è un punto dirimente: il 20 dicembre del 2016 Scafarto, che lavorava al caso Consip, si reca nell’ufficio del capo della Consip Marroni mentre costui sta bonificando dalle cimici l’ufficio stesso. Il giorno dopo, il 21 dicembre, Il Fatto esce con la notizia dettagliatissima prima ancora dell’iscrizione nel registro degli indagati del generale Del Sette, del ministro Lotti ecc. Come lo spiega?
“Sarà compito della Magistratura chiarire i fatti. Prima di fare passi, dichiarazioni o prendere posizione aspettiamo di capire come stanno le cose. Ma che i giornali e i giornalisti prendano le notizie dalla polizia giudiziaria, dalle procure e, raramente, anche dagli avvocati è un fatto risaputo”.
Perchè informare immediatamente Il Fatto con il rischio di pregiudicare e bruciare l’indagine?
“Questo non lo posso sapere. Che Il Fatto abbia un rapporto privilegiato con alcune procure o con alcuni uffici giudiziari è sotto gli occhi di tutti. Loro dicono che l’indagine è stata indebolita nel momento in cui Marroni è stato avvisato, per cui l’indebolimento dell’indagine è precedente. Io invece dico che l’indagine è stata indebolita dalle pubblicazione di tutti i verbali avvenuta nelle settimane successive e che riguardavano anche gli altri filoni. Ma tutte queste notizie sono uscite centellinate e a pezzettini, con tutti i verbali, come se fosse una specie di processione, quasi una via crucis Ogni tanto c’era una sosta e un passaggio. E’ chiaro che tutto questo potrebbe aver danneggiato le indagini. Non c’è alcun dubbio”.
C’è chi dice che Scafarto abbia fatto un favore a Renzi e non il contrario…
“Se viene provato, come risulta in alcuni atti, che, nonostante il brigadiere gli avesse detto ‘questa frase l’ha pronunciata Bocchino e non Tiziano Renzi’, il capitano Scafarto abbia scritto nel rapporto inviato al magistrato un’altra cosa, mi pare assolutamente insostenibile dire che fosse a favore di Renzi”.
Con questo errore, in ipotesi volontario, si sarebbe volutamente screditata l’inchiesta dando a Renzi padre e a Renzi figlio la possibilità di uscirne protestando e denunciando la manovra…
“Ma non esiste. Se la Procura di Roma non ci mette gli occhi questa cosa viene fuori al processo e cioè un anno e mezzo dopo, quando ormai la frittata è fatta. Di cosa si parla? Non esiste questa tesi”.
E l’ipotesi avanzata da qualcuno che Scafarto fosse un uomo dei servizi segreti?
“Ora lei parla di cose che non conosco. Io so soltanto che se ci sono delle informative che non corrispondono agli accertamenti effettuati dalla polizia giudiziaria e alle intercettazioni, come si fa a sostenere che tutto questo va a vantaggio della persona sottoposta a indagine? O comunque, in questo caso, al presidente del Consiglio che era il figlio della persona indagata? Ripeto, la tesi non sta in piedi”.
L’idea è che la notizia esce per fare un favore all’ex premier…
“Ma l’ha scoperta la Procura di Roma. Ma scusi, poi uno come Scafarto fa tutto questo e si immola per che cosa?”.
Quindi polpetta avvelenata per Il Fatto? Forse il giornale di Travaglio dovrebbe fare chiarezza…
“Se vuol fare chiarezza lo farà con la Magistratura che sta indagando. Io da persona che si occupa di politica non me la prendo con Il Fatto se ha preso una polpetta avvelenata. Io voglio verificare come sono andate le cose e perché sono state scritte nelle informative delle parole diverse rispetto alla realtà.
Torniamo così al punto di prima, Scafarto ha fatto tutto da solo?
“Io faccio l’avvocato ed è evidente che non può aver fatto tutto da solo. Dobbiamo scoprire i motivi, i mandanti e chi ha deciso con lui di fare questa cosa. Nel nostro ordinamento costituzionale il governo è un organo costituzionale”.
Ricordiamolo, stiamo parlando del 20 dicembre e seguenti, periodo in cui Renzi, perso il referendum si è dimesso da premier e sta meditando sul suo futuro.
“Periodo delicatissimo. Renzi aveva puntato molto su quel voto e poteva apparire indebolito dalla sconfitta referendaria, non era un segreto per nessuno. Per cui è evidente che se c’è stato qualcuno che ha pensato di colpirlo proprio in quel momento e in questo modo siamo in una situazione di estrema inquietudine”.
Crede che la fonte de Il Fatto sia Scafarto?
“Non so se è Scafarto o una persona che lavorava vicino a lui o qualcuno dell’ambiente. Certo è che qualcuno cantava molto spesso e in modo anche molto dettagliato. Ma i giornalisti hanno la possibilità di tenere segrete le fonti. E’ chiaro che tutto questo è gravissimo. Quanto ho visto l’intera vicenda, e lo dico da cittadino e non da politico, sono rimasto molto scosso. Come pure è di una gravità inaudita aver pubblicato su un giornale dell’intercettazione tra un indagato e il suo difensore, una cosa fuori da ogni sistema di civiltà giuridica al mondo”.
A che cosa si riferisce?
“All’intercettazione tra Tiziano Renzi e l’avvocato Bagattini, il suo legale. Pubblicare un’intercettazione dove non ci sono reati ma è solo un colloquio tra il difensore e il suo assistito vuol dire essere fuori da ogni civiltà giuridica”.
Questo caso politico-giudiziario ricorda il 1994, Berlusconi e il Corriere della Ser, l’invito a comparire, le dimissioni?
“E’ un vizio che in Italia prospera da molto tempo. E se poi la gente ha sfiducia nelle istituzioni ce l’ha anche per queste cose. Che siano accadute nel 1994 e nel 2017 non vanno bene né allora né oggi, indipendentemente da chi riguardino”.
Pensa che Il Fatto dovrebbe dire esattamente come sono andate le cose?
“Se dovesse andarci di mezzo qualcuno che non c’entra sarebbe giusto che venisse fuori la verità. Se viene fuori che una persona che non c’entra nulla viene accusata e sottoposta ad indagine o addirittura processata quando chi sa magari sta zitto…forse sarebbe meglio dirlo”.
L’articolo Ermini su Consip: una vicenda inquietante proviene da Partito Democratico.
Source: Partito Democratico

35 thoughts on “Ermini su Consip: una vicenda inquietante

  1. see this here

    I simply want to say I’m newbie to blogs and actually savored you’re page. Probably I’m want to bookmark your site . You certainly come with terrific stories. Appreciate it for revealing your blog.

    Reply
  2. Faytech Kiosk

    Faytech North America is a touch screen Manufacturer of both monitors and pcs. They specialize in the design, development, manufacturing and marketing of Capacitive touch screen, Resistive touch screen, Industrial touch screen, IP65 touch screen, touchscreen monitors and integrated touchscreen PCs. Contact them at http://www.faytech.us, 121 Varick Street, New York, NY 10013, +1 646 205 3214

    Reply
  3. Metroclick Kiosk

    MetroClick specializes in building completely interactive products like Photo Booth for rental or sale, Touch Screen Kiosks, Large Touch Screen Displays , Monitors, Digital Signages and experiences. With our own hardware production facility and in-house software development teams, we are able to achieve the highest level of customization and versatility for Photo Booths, Touch Screen Kiosks, Touch Screen Monitors and Digital Signage. Visit MetroClick at http://www.metroclick.com/ or , 121 Varick St, New York, NY 10013, +1 646-843-0888

    Reply
  4. Pets

    I really appreciate this post. I’ve been looking everywhere for this! Thank goodness I found it on Bing. You’ve made my day! Thank you again!

    Reply
  5. Dating

    I like this site very much, Its a very nice berth to read and receive info . “Philosophy is a battle against the bewitchment of our intelligence by means of language.” by Ludwig Wittgenstein.

    Reply
  6. Computer & Technology

    Hiya, I am really glad I have found this info. Nowadays bloggers publish just about gossips and internet and this is really frustrating. A good website with interesting content, this is what I need. Thanks for keeping this web site, I will be visiting it. Do you do newsletters? Can not find it.

    Reply
  7. House & Home Improvement

    Thanks for sharing superb informations. Your web site is so cool. I’m impressed by the details that you have on this blog. It reveals how nicely you understand this subject. Bookmarked this web page, will come back for extra articles. You, my pal, ROCK! I found simply the information I already searched all over the place and just could not come across. What a great web-site.

    Reply
  8. Travel & leasure

    Thank you so much for giving everyone an exceptionally remarkable chance to read articles and blog posts from this site. It’s always very fantastic and as well , full of a good time for me and my office acquaintances to visit your blog at least three times weekly to read through the newest guidance you will have. Of course, I’m so certainly astounded concerning the astonishing concepts served by you. Some 4 tips in this post are in fact the finest we’ve had.

    Reply
  9. world business news

    Hi, i think that i saw you visited my site so i came to “return the favor”.I am attempting to find things to enhance my site!I suppose its ok to use some of your ideas!!

    Reply
  10. Business

    Great tremendous issues here. I¡¦m very glad to look your article. Thanks so much and i am taking a look forward to touch you. Will you kindly drop me a e-mail?

    Reply
  11. Car & Automotive

    Excellent blog here! Additionally your website rather a lot up fast! What host are you the usage of? Can I get your associate hyperlink to your host? I wish my site loaded up as quickly as yours lol

    Reply
  12. Fashion & Shopping

    Good website! I truly love how it is easy on my eyes and the data are well written. I’m wondering how I might be notified whenever a new post has been made. I have subscribed to your feed which must do the trick! Have a nice day!

    Reply
  13. Travel & Leisure

    It¡¦s really a nice and helpful piece of information. I am glad that you shared this helpful info with us. Please stay us up to date like this. Thank you for sharing.

    Reply
  14. Health & Fitness

    You could definitely see your enthusiasm within the work you write. The arena hopes for more passionate writers such as you who aren’t afraid to say how they believe. At all times follow your heart.

    Reply
  15. continuing education

    Unquestionably believe that which you said. Your favorite reason appeared to be on the web the simplest thing to be aware of. I say to you, I definitely get annoyed while people consider worries that they just do not know about. You managed to hit the nail upon the top as well as defined out the whole thing without having side-effects , people can take a signal. Will likely be back to get more. Thanks

    Reply
  16. travel

    Good article and right to the point. I am not sure if this is truly the best place to ask but do you folks have any ideea where to hire some professional writers? Thank you 🙂

    Reply
  17. Computer & Technology

    You actually make it seem so easy with your presentation but I find this topic to be actually something which I think I would never understand. It seems too complex and extremely broad for me. I am looking forward for your next post, I will try to get the hang of it!

    Reply
  18. Business & Finance

    I must convey my appreciation for your kindness in support of individuals who should have help with the field. Your special dedication to getting the message across appears to be particularly helpful and have in most cases allowed guys much like me to reach their aims. Your own warm and helpful advice can mean much to me and extremely more to my fellow workers. Thank you; from everyone of us.

    Reply
  19. Business & Finance

    I like what you guys are up too. Such intelligent work and reporting! Keep up the superb works guys I have incorporated you guys to my blogroll. I think it’ll improve the value of my website 🙂

    Reply
  20. Business & Finance

    I loved as much as you will receive carried out right here. The sketch is tasteful, your authored subject matter stylish. nonetheless, you command get bought an shakiness over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come further formerly again since exactly the same nearly very often inside case you shield this increase.

    Reply
  21. Business & Finance

    I needed to compose you this little observation just to give many thanks as before just for the unique secrets you’ve documented on this website. This has been simply pretty open-handed with you to provide unreservedly exactly what a few people could possibly have advertised as an e-book to help with making some bucks for themselves, mostly considering that you could possibly have tried it if you ever decided. These thoughts in addition worked to be the great way to realize that many people have similar keenness much like my own to figure out great deal more in regard to this matter. I know there are some more pleasurable occasions up front for individuals that take a look at your blog.

    Reply
  22. Web Design

    I like this web blog so much, saved to fav. “American soldiers must be turned into lambs and eating them is tolerated.” by Muammar Qaddafi.

    Reply
  23. Business & Finance

    Wow, fantastic blog layout! How long have you been blogging for? you made blogging look easy. The overall look of your site is great, let alone the content!

    Reply
  24. improvements

    Thanks a bunch for sharing this with all people you actually know what you are talking approximately! Bookmarked. Please additionally talk over with my web site =). We may have a hyperlink alternate contract among us!

    Reply
  25. Healthy

    You actually make it seem so easy with your presentation but I find this topic to be actually something which I think I would never understand. It seems too complex and extremely broad for me. I am looking forward for your next post, I’ll try to get the hang of it!

    Reply
  26. single parent dating

    I’m still learning from you, as I’m trying to reach my goals. I definitely enjoy reading everything that is posted on your blog.Keep the aarticles coming. I liked it!

    Reply
  27. Business

    Great blog here! Also your site loads up very fast! What host are you using? Can I get your affiliate link to your host? I wish my web site loaded up as quickly as yours lol

    Reply
  28. sports

    I and my friends happened to be viewing the nice solutions from your website and then all of a sudden developed a horrible suspicion I never thanked the web blog owner for those techniques. Those young men happened to be consequently very interested to see them and have in effect absolutely been using them. Thank you for simply being considerably helpful as well as for picking this kind of marvelous themes most people are really wanting to discover. My personal honest apologies for not saying thanks to earlier.

    Reply

Lascia un commento

Il tuo indirizzo email non sarà pubblicato. I campi obbligatori sono contrassegnati *