Franceschini: sì al confronto ma tenendo unito il partito

By | aprile 24, 2018

Franceschini: sì al confronto ma tenendo unito il partito

Non si può rispondere con un semplice “no” quando il Pd incontrerà l’”esploratore” Fico: “Mi ha sconcertato leggere una raffica di dichiarazioni di totale chiusura di esponenti del mio partito mezz’ora dopo il conferimento dell’incarico”. “Abbiamo invece l’obbligo” di verificare nei contenuti la possibilità di un’intesa. E bisogna farlo tenendo il partito “unito”, a cominciare dal suo leader “più influente”, Matteo Renzi.

Dario Franceschini la sua porta l’ha già aperta. E’ convinto che da ieri si sia chiuse una fase di questa lunga crisi e se ne sia aperta un’altra che impone ai dem di confrontarsi “senza pregiudiziali”.

 

Il presidente della Camera Fico può riuscire dove ha fallito la Casellati?

“Questo mandato segna effettivamente la chiusura della prima fase di consultazioni. Quella in cui la Direzione del Pd ha correttamente sfidato Lega e M5S. Loro si sono dichiarati i vincitori, ma la realtà è che in Parlamento ci sono tre minoranze. Se fossero riusciti a fare un governo, sarebbe stato giusto stare all’opposizione”.

 

Perché dichiara chiusa quella fase?

“Perché il centrodestra e i grillini per fortuna non hanno dato vita a un esecutivo”.

 

Per fortuna”? Eppure dopo il 4 marzo nel suo partito è prevalso il motto “tocca a loro”.

“Il Paese si è salvato da un governo populista e sovranista. Avrebbe allontanato l’Italia dall’asse con Francia e Germania per spostarci verso quello con l’Ungheria di Orban. L’incarico a Fico, allora, pone una domanda nuova al Partito Democratico”.

 

Quale?

“L’obiettivo di questo incarico è quello di esplorare le possibilità di un’intesa tra noi e il Movimento 5 Stelle. In questo mi richiamo proprio al documento approvato all’ultima direzione che ci collocava all’opposizione di un esecutivo Centrodestra-M5S. Ma nello stesso tempo garantiva leggo testualmente “al Presidente della Repubblica il proprio apporto nell’interesse generale”. È allora possibile nel Pd discutere di una prospettiva politica senza veleni, senza sospetti, senza accuse di coltivare ambizioni personali?».

 

Con chi ce l’ha?

«La discussione in questi giorni è stata caratterizzata da accuse e sospetti reciproci».

 

Va bene. Lei si riferisce ai sospetti dei renziani?

«Quando mi sono espresso a favore di una prospettiva di dialogo, sono stato additato come quello che cercava un ruolo. Penso che questa logica debba essere abbandonata».

 

Crede insomma che si debba aprire un confronto con il partito di Di Maio.

«Sì. Io dico che bisogna tentare questa strada senza pregiudiziali. Mettiamo in campo le proposte del Pd come ha iniziato a fare Martina. Vediamo se c’è uno spazio di confronto basato sui programmi. Certo, se ci rivolgiamo solo alle spalle, è chiaro che la collaborazione è impensabile. Ma dobbiamo guardare avanti».

 

Ma come fa il Pd a collaborare con chi in passato si è schierato contro l’Ue e contro la Nato?

«E infatti il confronto deve cominciare proprio dalle politiche internazionali».

 

Cioè i grillini devono offrire garanzie su europeismo e Patto Atlantico?

«Certo, poi si può passare agli altri contenuti. Ad esempio: tra il nostro reddito di inclusione e il loro reddito di cittadinanza, c’è uno spazio di mediazione? In un sistema politico tripolare, con tre minoranze e una legge proporzionale, anche in futuro difficilmente uno dei tre poli avrà la maggioranza per governare da solo. E noi dobbiamo farci carico anche della tenuta  del sistema politico nel suo complesso.

 

A meno che non cambi la legge elettorale.

«In quel caso il discorso cambierebbe. Ma un governo serve comunque. E io credo che non ci sia e non ci sarà mai spazio per una alleanza con la Lega e noi dentro. Allora si devono andare a vedere le carte con il Movimento 5 Stelle».

 

Ma il suo partito come può stringere un patto con chi non distingue tra voi e Salvini? E accettare la logica dei due forni?

«Intanto Di Maio proprio oggi sembra aver chiuso il forno leghista. Ma proprio la debolezza di quelle dichiarazioni di indifferenza tra noi e la Lega dimostra che uno spazio per lavorare su una evoluzione dei 5 Stelle esiste. Noi non possiamo non occuparci anche dello sviluppo del sistema politico. Dobbiamo essere interessati al fatto che una forza politica che rappresenta un terzo degli elettori non si faccia trascinare dal fronte populista ma sia attratto da quello riformista».

 

Secondo lei il M55 è una forza riformista? Il loro statuto non sembra fornire assicurazioni da quel punto di vista.

«È uno dei tanti limiti che abbiamo più volte denunciato in questi anni. ripeto: lavorare insieme può aiutare una evoluzione».

 

Il punto, però, rimane lo stesso: lei ritiene che tutto il Pd possa accettare questo invito?

«Siamo chiamati ad una prova di responsabilità. E’ una possibilità da esplorare anche se non convenisse elettoralmente. Quando ci si trova a dover scegliere tra interesse del Paese e interesse del partito, bisogna dirigersi senza esitazione verso il Paese. Ci si deve provare, con il Pd tutto unito».

 

Tutto dipende da Renzi.

«Matteo è il leader più influente. Può imboccare questa strada da protagonista».

 

Sarebbe possibile farlo senza di lui?

«Certo che no. A tutti però io dico: fermiamoci e parliamo. Ci si ascolti reciprocamente. Il bivio non è più teorico, ora è urgente e pratico. Verifichiamo dove svoltare sui contenuti e senza pregiudiziali».

 

Sarebbe anche accettabile Di Maio premier?

«Andiamo per gradi. Vediamo i programmi e anche come si può realizzare un’intesa. Esistono i governi politici, l’appoggio esterno, varie formule. Certo se esisterà un interesse a formare un governo, allora più sarà stabile e meglio sarà».

 

E se Renzi dicesse no?

«Sarò rispettoso delle decisioni della maggioranza. Ma serve un confronto aperto e civile. Se ne discuta in direzione e nei gruppi parlamentari».

 

Ci sarebbe un’altra chance se fallisse il dialogo con i pentastellati? O si dovrebbe tornare al voto?

«Non mi sembra che il clima dei rapporti tra le forze politiche consenta di far nascere un governo di tutti. E fatico a vedere una maggioranza in cui stanno insieme noi, Di Maio, Salvini e Berlusconi. Questa è l’ultima speranza che c’è». 44 Abbiamo l’obbligo di verificare nei contenuti la possibilità di un’intesa senza pregiudiziali ma tenendo unito il partito Di Maio premier? Andiamo per gradi Vediamo i programmi Renzi può gestire questa fase da protagonista

L’articolo Franceschini: sì al confronto ma tenendo unito il partito proviene da Partito Democratico.

Source: Partito Democratico

33 thoughts on “Franceschini: sì al confronto ma tenendo unito il partito

  1. next

    I simply want to tell you that I’m newbie to blogging and really enjoyed you’re web site. Almost certainly I’m planning to bookmark your website . You certainly have good articles and reviews. Kudos for sharing your website.

    Reply
  2. John Deere Repair Manuals

    Wow, amazing blog format! How long have you ever been running a blog for? you make running a blog look easy. The overall glance of your web site is wonderful, as smartly the content material!

    Reply
  3. Ekspress Kurye

    Kurye olarak hizmet veren kişiler, bulundukları lokasyondaki her adrese en kısa sürede ulaşma yolunu bilirler. Üstelik verilen bu görevi hava, trafik ve buna benzer diğer olumsuz şartlardan etkilenmeden yerine getirirler. Yani iş hayatı başta olmak üzere hayatın hemen her alanında önemli görevleri üstlenebilir ve başarıyla yerine getirebilirler. Özellikle büyük şehirlerdeki trafik kaosu ve adres konusundaki karmaşa göze alınırsa, kurye hizmetlerinden faydalanmanın bazı durumlarda zorunlu hale geleceği anlaşılabilir. Örneğin İstanbul’un bir noktasından diğer bir noktasına acil şekilde önemli bir evrak ulaştırmak gerektiğinde ya da hastanızın ihtiyacı olan ilacı acil ve güvenli bir şekilde ulaştırmak gerektiğinde, İstanbul moto kurye hizmetimizden faydalanarak sorununuza çözüm üretebilirsiniz.

    Reply
  4. voirfilms

    This is the precise weblog for anyone who wants to search out out about this topic. You understand so much its nearly hard to argue with you (not that I actually would need…HaHa). You undoubtedly put a new spin on a subject thats been written about for years. Great stuff, simply nice!

    Reply
  5. kuponkikoodit

    It’s perfect time to make a few plans for the long run and it is time to be happy. I’ve learn this post and if I may I want to suggest you some interesting issues or suggestions. Perhaps you can write next articles regarding this article. I desire to read more things about it!

    Reply
  6. voirfilms

    Hi there! This is my first comment here so I just wanted to give a quick shout out and tell you I really enjoy reading your posts. Can you suggest any other blogs/websites/forums that deal with the same subjects? Thank you!

    Reply
  7. gode ceinture

    When I initially commented I clicked the “Notify me when new comments are added” checkbox and now each time a comment is added I get several e-mails with the same comment. Is there any way you can remove people from that service? Thanks!

    Reply
  8. piqure punaise de lit

    Many thanks for sharing these kinds of wonderful articles. In addition, the best travel along with medical insurance program can often eradicate those worries that come with visiting abroad. Your medical emergency can before long become very expensive and that’s bound to quickly put a financial weight on the family finances. Putting in place the suitable travel insurance deal prior to setting off is worth the time and effort. Thanks a lot

    Reply
  9. piqure punaise de lit

    Have you ever considered about adding a little bit more than just your articles? I mean, what you say is important and everything. However think about if you added some great graphics or video clips to give your posts more, “pop”! Your content is excellent but with pics and video clips, this site could certainly be one of the very best in its field. Fantastic blog!

    Reply
  10. Health

    I think this is among the most important information for me. And i’m glad reading your article. But wanna remark on few general things, The website style is ideal, the articles is really great : D. Good job, cheers

    Reply
  11. Porno

    My partner and I absolutely love your blog and find almost all of your post’s to be just what I’m looking for. Would you offer guest writers to write content to suit your needs? I wouldn’t mind writing a post or elaborating on a few of the subjects you write related to here. Again, awesome site!

    Reply
  12. Ponro

    You could certainly see your expertise within the work you write. The sector hopes for more passionate writers such as you who aren’t afraid to say how they believe. All the time follow your heart. “Billy Almon has all of his inlaw and outlaws here this afternoon.” by Jerry Coleman.

    Reply
  13. Porno

    I appreciate, cause I found exactly what I was looking for. You’ve ended my four day long hunt! God Bless you man. Have a great day. Bye

    Reply
  14. prono

    Good post. I learn something more challenging on completely different blogs everyday. It should all the time be stimulating to learn content material from other writers and follow just a little one thing from their store. I’d favor to use some with the content on my weblog whether you don’t mind. Natually I’ll give you a hyperlink in your net blog. Thanks for sharing.

    Reply
  15. voirfilms

    I think this is one of the most important information for me. And i am glad reading your article. But should remark on few general things, The website style is ideal, the articles is really great : D. Good job, cheers

    Reply
  16. Ponro

    There are definitely lots of details like that to take into consideration. That is a great point to carry up. I offer the thoughts above as common inspiration but clearly there are questions just like the one you convey up where the most important thing will likely be working in trustworthy good faith. I don?t know if greatest practices have emerged round things like that, however I’m sure that your job is clearly identified as a fair game. Both girls and boys really feel the affect of just a second’s pleasure, for the remainder of their lives.

    Reply
  17. Film streaming

    Hello! Do you know if they make any plugins to help with SEO? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good results. If you know of any please share. Appreciate it!

    Reply
  18. Ponro

    What i don’t understood is actually how you are not really much more well-liked than you might be right now. You are very intelligent. You realize thus considerably relating to this subject, produced me personally consider it from numerous varied angles. Its like women and men aren’t fascinated unless it’s one thing to accomplish with Lady gaga! Your own stuffs great. Always maintain it up!

    Reply
  19. Film streaming

    Wow, awesome weblog layout! How lengthy have you been running a blog for? you made running a blog look easy. The whole glance of your site is fantastic, as well as the content material!

    Reply
  20. porno

    Thank you for sharing superb informations. Your web site is so cool. I am impressed by the details that you’ve on this web site. It reveals how nicely you understand this subject. Bookmarked this web page, will come back for extra articles. You, my friend, ROCK! I found simply the info I already searched everywhere and simply could not come across. What a perfect website.

    Reply
  21. Ponro

    I haven’t checked in here for some time since I thought it was getting boring, but the last several posts are great quality so I guess I’ll add you back to my everyday bloglist. You deserve it my friend 🙂

    Reply
  22. telecharger torrent

    Great beat ! I would like to apprentice while you amend your website, how can i subscribe for a blog site? The account aided me a acceptable deal. I had been tiny bit acquainted of this your broadcast provided bright clear idea

    Reply
  23. Porno

    magnificent issues altogether, you simply gained a logo new reader. What could you recommend in regards to your post that you made some days ago? Any positive?

    Reply
  24. Ponro

    hello!,I like your writing very much! share we communicate more about your article on AOL? I need a specialist on this area to solve my problem. Maybe that’s you! Looking forward to see you.

    Reply
  25. gerador de tags instagram

    Very nice post. I simply stumbled upon your blog and wished to say that I have really loved browsing your weblog posts. After all I’ll be subscribing to your rss feed and I’m hoping you write again soon!

    Reply
  26. Ponro

    I haven’t checked in here for a while since I thought it was getting boring, but the last few posts are great quality so I guess I’ll add you back to my everyday bloglist. You deserve it my friend 🙂

    Reply
  27. voirfilms

    Great post. I was checking constantly this blog and I am impressed! Extremely helpful information specifically the last part 🙂 I care for such information a lot. I was seeking this certain info for a very long time. Thank you and best of luck.

    Reply
  28. Ponro

    I was suggested this blog through my cousin. I am no longer sure whether or not this post is written by means of him as no one else recognize such specified about my trouble. You are wonderful! Thanks!

    Reply
  29. Tutorials

    Great write-up, I’m normal visitor of one’s blog, maintain up the excellent operate, and It is going to be a regular visitor for a long time.

    Reply
  30. Nail Salon Scottsdale

    I got what you intend, regards for posting .Woh I am happy to find this website through google. “It is a very hard undertaking to seek to please everybody.” by Publilius Syrus.

    Reply

Lascia un commento

Il tuo indirizzo email non sarà pubblicato. I campi obbligatori sono contrassegnati *