Bellanova: Verifica di fine mandato, non è tempo di ricanditarure blindate

By | dicembre 6, 2018

Bellanova: Verifica di fine mandato, non è tempo di ricanditarure blindate

Teresa Bellanova, senatrice Pd: quasi quotidianamente lei va all`attacco del governo gialloverde, ma anche il quadro pugliese è caotico. Peraltro, in questo caso, proprio nel Pd e nel centrosinistra.
«Anche in Puglia bisogna evitare conte, scontri, posizionamenti e accampamenti. Ci vuole invece un confronto ampio con i cittadini sulle principali questioni
del governo regionale da affrontare e risolvere, con grande capacità di ascolto, disponibili a confrontarsi e ad ascoltare e trasformare in proposte di governo».
Spiazzata dall`addio di Emiliano al Pd?
«Mi pare la registrazione di un dato: un magistrato è incompatibile con l`iscrizione a un partito. Emiliano ne ha preso atto e ha compiuto una scelta in autonomia».
Ma sostiene che continuerà a prendere parte alle scelte del Pd.
«C`è un perimetro dato agli iscritti: se si ritiene di dover partecipare, ci si assume la responsabilità e si mantiene l`iscrizione. Ma non è un tema in cima ai miei pensieri, ora gli interessi individuali devono essere in secondo piano».
Anche perché alle regionali manca un anno e mezzo.
«Proprio perché manca ancora molto tempo è necessaria una verifica del lavoro fatto in Regione: bisogna rendere conto delle cose fatte o non fatte e affinare la proposta di fine mandato. Il dovere di farlo è a carico del Pd, del presidente Emiliano, del governo regionale e del Consiglio. Abbiamo quasi due anni di legislatura davanti e tanti segnali consigliano un approfondimento e una maggior chiarezza per la soluzione dei problemi».
Per esempio?
«Partirei dal profilo di sviluppo da dare alla Puglia, un tema da non affrontare solo con slogan e chiacchiericcio. Poi la politica e il calendario ci dicono che il Pd deve rafforzare l`opposizione al governo nazionale degli inaffidabili e pericolosi e organizzare il consenso per scadenze: le Europee stavolta hanno un valore superiore rispetto al passato, ci giochiamo non il posizionamento di questo o quel dirigente, ma la possibilità di avere un`Europa che senz`altro va cambiata e che però deve rimanere col suo grande impianto sociale, competitiva e incentrata sulle nuove generazioni, senza populismi e nazionalismi dilaganti. E poi ci sono le elezioni amministrative, che vengono un anno prima delle regionali».
Il patto di fine legislatura regionale su cosa dovrebbe fondarsi?
«Ci sono tante opacità e criticità, il Consiglio manda messaggi che personalmente non mi piacciono perché celati dietro il voto segreto. Non dobbiamo lasciarci distrarre dal tema prematuro delle primarie, non chieste da nessuno: strano che a invocarle “a prescindere” sia con due anni d`anticipo il governatore. E se le perde, cosa succede? Con quale autorevolezza e legittimazione si affronterebbero i temi urgenti della Puglia? Di questa innovazione delle primarie anticipate non si avverte l`esigenza».
La Direzione regionale del Pd ha però di fatto blindato la ricandidatura di Emiliano, e proposto primarie a stretto giro e allargamento della coalizione.
«A quella Direzione non c`ero, e se ci fossi stata non avrei votato il documento. I gruppi dirigenti non possono dilatare il perimetro della coalizione all`inverosimile, il documento parla di “confronto con il centrosinistra”. E i pugliesi vogliono sapere qual è la coalizione».
A lei non è più chiaro?
«Non possiamo essere attori protagonisti di un trasformismo che ha fatto male al Sud. Io non ho paura ad allargare, ma devo sapere a chi e per cosa. Se metti insieme una somma di persone senza chiarezza sull`impianto programmatico, finisci imbalsamato nell`azione di governo».
Emiliano in Regione ha già allargato, altrettanto fa in proiezione 2020, ritenendo che il collante sia il “suo” programma. La posizione del Pd non è affatto chiara, invece. Cosa dovrebbe fare il segretario Lacarra?
«Al mio partito chiedo una verifica, in un confronto aperto con i pugliesi, sul programma del 2015 e sulla disponibilità all`allargamento. Ma per ora vedo solo tanto gattopardismo».
Il Consiglio regionale vacilla di continuo. Il vostro partito non riesce a esercitare una funzione guida.
«Il governo è fatto di atti e provvedimenti, di scelte concrete e proposte, non di chiacchiere, insulti e dichiarazioni. E fatto di scelte faticose, sulle quali è píù difficile costruire consenso. Se quest`ultimo viene meno, chi ha la responsabilità di governo deve interrogarsi, senza lanciare sfide per far passare in secondo piano la gravità di ciò che accade».
Emiliano è comunque il candidato del Pd?
«È il presidente della Regione sostenuto dal Pd che ha un gruppo consiliare consistente. Ha il dovere di garantire il miglior governo fino al 2020, e all`approssimarsi della scadenza se ci saranno più candidati allora si faranno le primarie. Parlarne oggi è una sfida incomprensibile: non so se è frutto di debolezza o di arroganza».
Non esclude però un candidato diverso da Emiliano.
«Non sono in grado di dirlo ora».
Emiliano sostiene d`essersi sbagliato sui cinque stelle.
«Mi fa tenerezza. Gli consiglio di essere più cauto e riflessivo, anche quando dà giudizi su uomini e donne che appartengono alla sua comunità».
Ma lei chi sosterrà al congresso Pd?
«Il congresso era, e per me resta, un momento per discutere con i militanti e rafforzare una comunità di intenti su questioni fondamentali. Non era il momento di una conta tra gruppi dirigenti, e infatti ho chiesto in tutte le sedi un rinvio. Ma c`è invece tanta voglia di contarsi senza mettere in campo proposte politiche. Se la situazione resterà questa, e non ci sarà una proposta programmatica convincente, allora non sosterrò alcun candidato».
Magari aspetta il nuovo partito di Renzi…
«Adesso stiamo ragionando del Pd e non di altro, ed è responsabilità di tutti non disintegrare una comunità».

Bellanova: Verifica di fine mandato, non è tempo di ricanditarure blindate su Senatori PD.

Source: Senatori PD

29 thoughts on “Bellanova: Verifica di fine mandato, non è tempo di ricanditarure blindate

  1. try this out

    I just want to tell you that I’m all new to weblog and seriously liked this web-site. More than likely I’m planning to bookmark your blog post . You definitely have good article content. Thanks a bunch for revealing your webpage.

    Reply
  2. Tractor Workshop Manuals

    hello there and thank you for your info – I have certainly picked up something new from right here. I did however expertise several technical issues using this site, as I experienced to reload the web site lots of times previous to I could get it to load properly. I had been wondering if your web hosting is OK? Not that I’m complaining, but sluggish loading instances times will very frequently affect your placement in google and could damage your quality score if advertising and marketing with Adwords. Well I am adding this RSS to my e-mail and can look out for much more of your respective exciting content. Make sure you update this again soon..

    Reply
  3. Ekspress Kurye

    Kurye olarak hizmet veren kişiler, bulundukları lokasyondaki her adrese en kısa sürede ulaşma yolunu bilirler. Üstelik verilen bu görevi hava, trafik ve buna benzer diğer olumsuz şartlardan etkilenmeden yerine getirirler. Yani iş hayatı başta olmak üzere hayatın hemen her alanında önemli görevleri üstlenebilir ve başarıyla yerine getirebilirler. Özellikle büyük şehirlerdeki trafik kaosu ve adres konusundaki karmaşa göze alınırsa, kurye hizmetlerinden faydalanmanın bazı durumlarda zorunlu hale geleceği anlaşılabilir. Örneğin İstanbul’un bir noktasından diğer bir noktasına acil şekilde önemli bir evrak ulaştırmak gerektiğinde ya da hastanızın ihtiyacı olan ilacı acil ve güvenli bir şekilde ulaştırmak gerektiğinde, İstanbul moto kurye hizmetimizden faydalanarak sorununuza çözüm üretebilirsiniz.

    Reply
  4. Pets

    This is really interesting, You are a very skilled blogger. I’ve joined your feed and look forward to seeking more of your magnificent post. Also, I have shared your site in my social networks!

    Reply
  5. voirfilms

    But a smiling visitant here to share the love (:, btw great layout. “Reading well is one of the great pleasures that solitude can afford you.” by Harold Bloom.

    Reply
  6. Home Improvement

    I really like your writing style, fantastic information, appreciate it for putting up :D. “Your central self is totally untouched By grief, confusion, desperation.” by Vernon Howard.

    Reply
  7. Alennuskoodit

    Appreciating the hard work you put into your website and in depth information you offer. It’s awesome to come across a blog every once in a while that isn’t the same unwanted rehashed material. Excellent read! I’ve saved your site and I’m including your RSS feeds to my Google account.

    Reply
  8. Pets

    Nice read, I just passed this onto a colleague who was doing some research on that. And he actually bought me lunch as I found it for him smile So let me rephrase that: Thank you for lunch! “Whenever you have an efficient government you have a dictatorship.” by Harry S Truman.

    Reply
  9. Health

    Keep up the excellent work , I read few blog posts on this site and I conceive that your blog is real interesting and holds circles of fantastic info .

    Reply
  10. News

    I have recently started a web site, the information you offer on this site has helped me tremendously. Thank you for all of your time & work. “There can be no real freedom without the freedom to fail.” by Erich Fromm.

    Reply
  11. gode ceinture

    I haven¡¦t checked in here for some time since I thought it was getting boring, but the last several posts are good quality so I guess I¡¦ll add you back to my everyday bloglist. You deserve it my friend 🙂

    Reply
  12. Home Improvement

    Heya i am for the first time here. I found this board and I find It really useful & it helped me out a lot. I hope to give something back and help others like you helped me.

    Reply
  13. Porno

    I’m still learning from you, as I’m making my way to the top as well. I definitely love reading all that is posted on your website.Keep the tips coming. I liked it!

    Reply
  14. Ponro

    I conceive this site holds some rattling fantastic info for everyone. “The fewer the words, the better the prayer.” by Martin Luther.

    Reply
  15. Porno

    I do not even know how I ended up here, but I thought this post was good. I do not know who you are but definitely you are going to a famous blogger if you aren’t already 😉 Cheers!

    Reply
  16. Film streaming

    hey there and thank you for your information – I have certainly picked up anything new from right here. I did however expertise some technical issues using this web site, as I experienced to reload the website a lot of times previous to I could get it to load properly. I had been wondering if your web hosting is OK? Not that I’m complaining, but slow loading instances times will often affect your placement in google and can damage your high quality score if ads and marketing with Adwords. Anyway I am adding this RSS to my e-mail and could look out for much more of your respective interesting content. Make sure you update this again very soon..

    Reply
  17. Ponro

    I’m not sure why but this site is loading extremely slow for me. Is anyone else having this issue or is it a issue on my end? I’ll check back later and see if the problem still exists.

    Reply
  18. Film streaming

    I’ve been exploring for a bit for any high quality articles or blog posts on this kind of area . Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this site. Reading this info So i am happy to convey that I have a very good uncanny feeling I discovered exactly what I needed. I most certainly will make certain to don’t forget this site and give it a glance on a constant basis.

    Reply
  19. Ponro

    Hi, Neat post. There’s a problem with your web site in internet explorer, would test this… IE still is the market leader and a large portion of people will miss your fantastic writing because of this problem.

    Reply
  20. voirfilms

    Hey very nice site!! Man .. Beautiful .. Amazing .. I will bookmark your website and take the feeds also…I’m happy to find numerous useful information here in the post, we need develop more strategies in this regard, thanks for sharing. . . . . .

    Reply
  21. Porno

    You actually make it seem really easy along with your presentation however I in finding this topic to be really something that I feel I might never understand. It kind of feels too complex and extremely broad for me. I’m taking a look ahead for your subsequent post, I¡¦ll attempt to get the hold of it!

    Reply
  22. Ponro

    Thank you for the good writeup. It in fact was a amusement account it. Look advanced to more added agreeable from you! However, how could we communicate?

    Reply
  23. streamcomplet

    I’ve been absent for a while, but now I remember why I used to love this blog. Thank you, I will try and check back more often. How frequently you update your website?

    Reply
  24. Porno

    Excellent goods from you, man. I have understand your stuff previous to and you’re just extremely fantastic. I really like what you’ve acquired here, really like what you are stating and the way in which you say it. You make it enjoyable and you still care for to keep it smart. I can not wait to read far more from you. This is actually a wonderful web site.

    Reply
  25. Ponro

    Someone essentially lend a hand to make seriously articles I would state. This is the first time I frequented your web page and up to now? I surprised with the analysis you made to create this particular post extraordinary. Fantastic activity!

    Reply

Lascia un commento

Il tuo indirizzo email non sarà pubblicato. I campi obbligatori sono contrassegnati *